עזרה למחפשי עבודה » 5. כללי »

מה זה שיווק רשתי? (MLM)


תשובה:

1. מה זה שיווק רשתי?
שיווק רישתי המוכר גם כ- "שיווק רב שכבתי"  (MLM - Multi Level Marketing)
בארגון של שיווק רשתי יש ספונסר ולו צוות (או נותן חסות ומקבלי חסות), שאין ביניהם יחסי עובד ומעביד. לכל איש בכל צוות ניתנת ההזדמנות להיות ספונסר ע"י גיוס צוות משלו, הכל על פי רצונו ויכולותיו. כל ספונסר מניע לביצוע מכירות את הצוות שלו, כאשר אדם יכול להיות גם איש צוות וגם ספונסר. הכנסות האנשים בארגוני שיווק רשתי נובעות מעמלות על מכירות. העמלה נגזרת לא רק ממכירות שביצע האדם ישירות, אלא גם ממכירות שביצע הצוות שגייס תחתיו וממכירות שביצעו הצוותים שגייסו אנשי הצוות שלו. לפיכך ספונסר, או "נותן חסות" הוא בעל אינטרס להכשיר את אנשיו כך שידעו כל מה שהוא יודע, כיוון שהוא מרוויח מעבודתם והם אינם מתחרים בו. תיאורטית, כל צוות הוא ארגון שעשוי לגדול ולהקיף מאות ואלפי אנשי מכירות והפצה.

2. האם מדובר בעסק רציני?
בהחלט כן! החברות העוסקות בתחום הן חברות בינלאומיות, המגלגלות מחזורים של מיליארדים. בין החברות הגדולות והמוכרות הפועלות בארץ ניתן למנות את הרבלייף (בעיקר תוספי תזונה לדיאטה), סאנריידר (תוספי תזונה, קוסמטיקה, מוצרי ניקוי ייחודיים), ניקן (מוצרים לשיפור איכות החיים) וקירבי (שואבי אבק).
את מוצרי החברות הללו, שהן בדרך כלל איכותיים ויקרים בהתאם, לא תמצאו בסניפי רשתות, בחנויות מתמחות ואף לא בחנויות מפעל. על מנת להצליח בשיווק רשתי, מערך ההפצה של החברות הללו תלוי אך ורק בשיטת ההפצה הישירה של השיווק הרשתי, ולכן החברות מגנות על אנשי המכירות שלהן ואינן מאפשרות תחרות ע"י הפצה רחבה. הדבר גם מבטיח שחלק גדול במיוחד מהיקף המכירות חוזר לסוכנים כעמלות. החברות מספקות לאנשי המכירות שלהן תמיכה רחבה הכוללת מלבד ידע מקצועי ותמיכת אנשי מקצוע בעולם המוצרים הנמכרים גם ידע בנושאי שיווק והדרכה, שירותי הנהלת חשבונות ותמיכה לוגיסטית מלאה.

3. למי זה מתאים? ולמי לא?
רק אתם יודעים אם אתם מתאימים לשיווק הרשתי והאם השיווק הרשתי מתאים לכם. אם יש לכם הזדמנות להצטרף לאחת החברות העובדות בשיטה זו ואתם מתקשים להחליט, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

- האם אתם מאמינים במוצר?
בדקו מהו המוצר שאותו תמכרו? מכיוון שמדובר בראש ובראשונה בעסק של מכירות, אם אתה לא מאמין במוצר לא תצליח למכור ולכן העסק הספציפי הזה לא מתאים לך.

- האם אתם חושבים שאין סיכוי שכולם מרוויחים?
אם אתם לא מאמינים במודל, ולא שוכנעתם ע"י אחד המאמינים הנמרצים של השיווק הרשתי, כנראה אין לכם מה לחפש שם. אם אתם ממילא זרועי ספיקות, החיזוקים השליליים שתקבלו (ותקבלו) מהספקנים שסביבך ירפו את ידיכם עוד יותר.

- האם אתם זקוקים לבוס שיניע אתכם?
אם אתם זקוקים למישהו שילהיב אתכם, שיציב לכם יעדים ואתגרים ויבדוק אם עמדתם בהם, אם אתם זקוקים לבקרה במהלך העבודה, לא תמצאו את הדברים האלה בשיווק רישתי. אם יש לכם מוטיבציה גבוהה להצליח בכל מה שאתם עושים, אתם עושים בקרה עצמית ומאמינים בעצמכם, שיווק רשתי עשוי להתאים לכם.

- האם בלי משכורת חודשית אתם חסרי ביטחון?
בשיווק רישתי אין משכורת קבועה, אתם מרוויחים בהתאם ליכולות שלכם. אם המשפט הזה נשמע לכם מאיים או מתכון בטוח למינוס בבנק - חפשו עבודה אחרת.

- האם אתם אוהבים לעשות דברים "בדרך שלכם"?
אם אתם לא הולכים בתלם, מחפשים דרכים חדשות וממציאים את הגלגל מחדש, אתם אולי לא הטיפוסים המתאימים לשיווק רשתי. שיווק רשתי עובד ע"י שיטה שנוסתה ושוכללה ושוכפלה. אין דרך לעשות דברים אחרת וחייבים לעבוד בדיוק לפי הדפוסים המצליחים כדי להצליח. אם מראש ברור לכם שאתם צריכים יותר לבוא לידי ביטוי, אתם צריכים עבודה מסוג אחר.