"אפקט ההילה" בתהליך קבלת עבודה
מאת ל.מ. עולם של כח-אדם | צפיות: 6,136 | תגובות: 1
"אפקט ההילה" בתהליך קבלת עבודה

פעמים רבות כרכזת כוח אדם לאחר שהכנתי את המועמד לראיון עבודה, ולאחר שהכנתי אותו למרכז הערכה או למבדקי אמינות, ביקשתי ממנו לבוא למיונים "מתוקתק".
ואז אני נתקלת בשאלה, "מה זה אומר "מתוקתק" , ואני מסבירה לו בחיוך "מתוקתק" :"הכוונה שתלבש את החולצה המכופתרת הכי יפה שלך בארון,אוקיי"?
ואז חלק מכם שואל "אדום זה טוב"? ואני עונה" לא!!! רק לא אדום!!! תלבשו כחול, אפור, שחור רק לא אדום או צהוב לא משהו שיבלוט. אני מוסיפה: "אל תשכח להתגלח ולסדר את השיער,ואם יש לך עגיל באוזן אז אולי תוריד אותו רק למיונים?" ואתה שוב שואל "את רצינית?" ואני עונה בתקיפות "כן אני רצינית". ואז אני מוסיפה:,"אם שואלים אותך על תכונות חיוביות ושליליות אל תשכח לציין את התכונות החיוביות קודם, כמו שהכנתי אותך בראיון.תציין כמה אתה מכירתי ואוהב אתגרים ואחרי זה תמשיך עם שאר התכונות".ואתה ממשיך לשאול "הסדר חשוב ? ",ואני מסבירה "הסדר מאוד חשוב תסמוך עליי "אפקט ההילה" פה משחק תפקיד חשוב."ואז אתה שואל "מה זה אפקט ההילה?"
ואני מסבירה:"אפקט ההילה" הוא כאשר אנו מבקשים ממעסיק להעריך את יכולותיו של העובד, אנו מצפים שההערכה תהיה מורכבת מיכולותיו השונות של העובד, ללא קשר ביניהן. למשל, עובד עשוי להיות חם אך לא נדיב, או לא פרודוקטיבי אך יצירתי. למרות זאת, הרבה פעמים האספקטים השונים משפיעים זה על זה ומצטיירת תמונה מוטעית לגבי אופיו של האדם. אפקט זה קרוי אפקט ההילה: תכונה דומיננטית המאפילה על שאר תכונותיו של האדם ומשפיעה על הערכת האדם בכיוון מסוים, שלילי או חיובי. כך, הרושם המתקבל אינו מושפע מסכום חלקיו, אלא מהתמונה הכללית המצטיירת שבה לאלמנטים מסוימים יש יותר השפעה מאחרים. אפקט זה מתרחש בדרך כלל כאשר ההיכרות עם האדם שטחית.
המח האנושי, לא נעים להודות, כולל מנעד רגשי מוגבל מאד. קשה לנו להיות בעד אדם בהיבט אחד, ונגדו בהיבט אחר.בגלל שאנחנו קושרים לראשו של אדם (מתחום אחר) את הכתר "מקצוען" או "לא מקצוען". אנחנו לא רואים בו אף פעם "מקצוען בתחום מסוים בלבד".
לכן אתם המועמדים צריכים לשכנע את המעסיק שלכם שאתם טובים בדיוק בתכונה המיוחדת אותה הוא מחפש. המעסיק כבר יעשה לבד את ההשלכה "אז הם מקצוענים בהכל". לא כי הוא טיפש, אלא כי הוא אדם.
ושוב אנו חוזרים לסיבה שבגללה אנחנו,רכזי כוח אדם, לא סתם מבקשים מכם המועמדים להגיע למיונים "מתוקתקים" .לדוגמא, ההנחיה לאנשי מכירות להופיע מסודרים ומהודרים בלבושם נובעת בדיוק מאפקט זה: אם אתה לבוש היטב- סימן שאתה מצליחן. לכן, לבוש טוב הולך יחד עם הצלחה, כשרון, מומחיות ואולי אפילו אמינות. לבוש מרופט הוא של הקבצן ברחוב, ומתקשר עם כשלון, חוסר מקצוענות , ואולי אפילו רשלנות.אתם צריכים לשכנע את המעסיק שאתם טובים באותה תכונה נדרשת . ההערכה למקצוענות שלכם, בכל התחומים, תגיע בעקבות ההערכה בתחום הספציפי..
אז לפני ראיון עבודה,הסתכלו על עצמכם במראה מתוך ידיעה ש"אפקט ההילה" הוא בעל השפעה ניכרת על המעסיק.תלבשו את החולצה המכופתרת, חשוב שתהיה מגוהצת,תתגלחו,תסתרקו ותדמיינו שאתם יוצאים עכשיו ל"דייט" עם נסיכת החלומות שלכם. תשננו לעצמכם את התכונות החיוביות הממוקדות ביותר לתפקיד שבו אתם חושקים ותזכרו שהמעסיק הוא אינו פסיכולוג אלא אדם פשוט. תכונות שליליות או חיוביות חזקות עשויות לגרום לו להיות עיוור לתכונה הבודדת והעיקרית שעשויה להשפיע על השיפוט של האדם כולו, וכמובן שיש לתהליך הזה השלכה משמעותית על העתיד שלך.
אז זו הסיבה שאתם צריכים להגיע "מתוקתקים" בושם הזכרתי ?

אודות הכותב: מיכל בר לוי-רכזת כח אדם והשמה - סניף ת"א-מרכז השמה- בחברת ל.מ. עולם של כח אדם
http://www.l-m.co.il
לא אהבתי (0)
כדי להגיב למאמר זה עלייך להתחבר למערכת: אני מחפש/ת עבודה | אני מעסיק/ה
1. ללבוש יש אפקט ולא רק בתפקידי ניהול אכן זה משפיע ומשאיר רושם ראשוני גם לנעליים מצוחצחות ולא בלויות יש משמעות לא לשכוח זאת גם בהצלחה
חסוי | ב- 13/02/2015 14:06:33