שירותי מיקור חוץ – לחיזוק ליבת הארגון
מאת ל.מ. עולם של כח-אדם | צפיות: 2,981 | תגובות: 0
בניגוד למה שנהוג לחשוב, שירותי מיקור חוץ אינם רצויים רק בקרב חברות קטנות

בניגוד למה שנהוג לחשוב, שירותי מיקור חוץ אינם רצויים רק בקרב חברות קטנות. שירותי מיקור חוץ (או בשמם הלועזי Outsourcing) הם שיטת ניהול מודרנית המופעלת על ידי ארגונים במטרה לייעל את עבודתם וזאת, מבלי להשקיע משאבים כלכליים רבים מדי. על ידי שירותי Outsourcing ובאמצעות הוצאת תהליכים ארגוניים (חלקם או כולם) לגורם חוץ, ניתן להשיג תועלת רבה יותר מהכלים שברשות החברה, וניתן ליצור יתרון על פני המתחרים.
מה הם שירותי מיקור חוץ?
שיטת ניהול מודרנית, שבבסיסה עומד הרעיון להוציא מהארגון את תפעול הפעילויות שאינן נמצאות בבסיסו ולהעבירן לקבלן, ולהותיר בתפעול ובניהול ישיר רק את פעילויות הליבה. שיטה זו מאפשרת לארגון להתמקד בתחום התמחותו, להשקיע את מרב המשאבים בכך, ולקיים מוטת שליטה יעילה על האגפים היצרניים בו.
השימוש בשיטת מיקור חוץ תפס תאוצה ,החל מסוף המאה העשרים, עם התפתחות תעשיית ההיי-טק, מערכות המידע והכלכלה העולמית, והיווצרות "הכפר הגלובלי". שיטה זו נתנה מענה לצורך לקצר זמני תגובה, לחסוך בעלויות, לעבוד מסביב לשעון ולהעסיק עובדים מיומנים בעלויות מינימליות. בארצות הברית, למשל, הרווח ממיקור חוץ של שירותים אל מחוץ לארצות הברית, הסתכם בשנת 2010 ביותר מ- 148 מיליארד דולר. בעידן זה, בו ניתן לשווק מכל מקום, לממן מכל מקום ולייצר בכל מקום, אין עוד צורך במבנה הריכוזי המסורתי של כלל האגפים תחת קורת גג אחת. על פי שיטה זו, בסביבה דינמית ולא צפויה, זמן התגובה של הארגון לשינויים הינו גורם קריטי. בשיטה זו נבחנות כלל פעילויות הארגון, ואלו שאינן מהוות גורמי ליבה, קרי, לארגון יש יתרון בשמירתם, מוצאות החוצה - באמצעות חברות משנה, קבלנים חיצוניים, ארגונים מומחים וכו'. כך נחסכות התשומות אותן משקיע הארגון בקשרים החיצוניים, ומופנות לטיפול בבעיותיו הפנימיות.
פעילויות שאינן מהוות פעילות ליבה יכולים להיות: ניהול מחלקה,ביצוע הרכבות מכאניות ,ניהול ספירות המלאי והמחסן הפנימי,גיור מוצרים, הפעלת מוקד שירות, מתן שירות הנהלת חשבונות (שכר עובדים), ביצוע אריזות מוצרים סופיים, ניהול ותפעול הרכבות בחדרים נקיים ועד קבלת שירותים מתחומים מוכרים שכבר מוטמעים היטב בהרבה ארגונים : חדרי אוכל או מחלקות משק במלון, ניהול עמדת קבלה או שירותי מזכירות,ניהול ציי רכב בליסינג ,טכנאים ,מתכנתים וכו'.
איך פועלים שירותי מיקור חוץ?
למעשה, שירותי Outsourcing נועדו לנהל ולבצע באופן חיצוני פעילויות ארגוניות שאינן נמנות על פעילויות הליבה של הארגון לו היא מעניקה שירות זה. פעילויות אלו דורשות מומחיות ומקצועיות מצד אחד, ומצד שני צריכות לאפשר חיסכון בעלויות ללקוח וגמישות תפקודית.למעשה, שירותי Outsourcing הפכו פופולאריים בעיקר בשנים האחרונות. בין אם זה בגלל התחרות הגלובאלית או פשוט בגלל הבנה והפנמה, שעל ידי שירותי מיקור חוץ ניתן להשיג תוצאות מקסימאליות במינימום השקעה, ישנן כיום הרבה יותר חברות, אשר מספקות את השירות הזה.
ההבדל בין שירותי Outsourcing הניתנים על ידי חברות שונות, בא לידי ביטוי בדרך בה הספק מתאים את עצמו ללקוח. חברת שירותי Outsourcing מקצועית יודעת להתאים את דרך עבודתה אל הלקוח אשר אותו היא משרתת, ותופרת לכל לקוח שירות ייחודי המתאים לצרכיו.
למעשה ארגון המעביר פעילות כלשהי לחברה חיצונית מקבל בחבילה אחת הן את השירות המבוקש על ידו לרבות - סטנדרטים, תפוקות המצופות מהשירות, והן את כח האדם המפעיל את השירות. כך שהארגון משנה תפקידו מזה המפעיל את השירות לזה המפקח על השירות.

מדוע מיקור חוץ – זה הפתרון ?
כל מנהל מחפש דרכים לייעל את פעילות חברתו ולנהל את משאביו,במיוחד אלו המופנים לתחום התפעול והניהול השוטף .חיפושים מעין אלה התרבו בשנים האחרונות בעקבות מגמות חדשות הניכרות במשק .
בשנים האחרונות ,ניכרות בעולם העסקי שתי מגמות שלעיתים נוגדות אחת את השנייה .
המגמה הראשונה מתאפיינת בשיפור הכלים הטכנולוגיים,העומדים לרשות חברות לביצוע כל פעילותן,בכל ההיבטים ובעיקר בתחום התפעול.התפתחות זו יוצרת עלייה משמעותית בעלויות התפעול ובהקניית מיומנויות רבות ושונות לעובדיה .בקצרה,ניתן לומר כי השיפורים הטכנולוגיים אמנם מסייעים לחברות להתפתח,אך הם יוצרים עלויות נלוות רבות של תפעול והכשרת עובדים בתחומים רבים .
המגמה המשלימה, הניכרת בשוק העסקי, הינה התגברות התחרות וההתמחויות הממוקדות של החברות במשק. בשל ריבוי חברות העוסקות בתחומים דומים, נוצרה תחרות ביניהן. תחרות זו מובילה להורדת מחירים ולניסיון של חברות
לפתח לעצמן נישה עסקית ייחודית על ידי התמחות ממוקדת בהיבט מסוים בתחומם.
אם כן, מנהל חברה כיום עומד בפני דילמה. מחד, עלויות התפעול, האחזקה וניהולה של החברה עולה יחד עם ההתפתחות הטכנולוגית. ומאידך, כוחות השוק דורשים ממנהל החברה להציע ללקוחותיו מחירים נמוכים תוך שיפור רמת מקצועיותו ומיקוד ההתמחות של חברתו. כדי לענות על דילמה זו, מנהלים מחפשים דרכים לייעול חברותיהם.
צורת תפעול של חברות על ידי מיקור חוץ (Outsourcing), התגלתה כצורת ניהול יעילה וחסכונית יותר, מאשר שימוש בלעדי במשאבים הפנים-ארגוניים שלהן. מסקרים שנערכו בשנתיים האחרונות, התברר שכ-60% מהחברות האמריקאיות עושות שימוש במיקור חוץ.
מיקור חוץ הוא העברת ייצור המוצרים או השירותים מהחברה עצמה לידיו של ספק חיצוני,אשר מתבצעים בבית הלקוח או מחוצה לו על ידי העברת שירותי התפעול לספק חיצוני, הוצאות התפעול הופכות מעלויות קבועות להוצאות משתנות. שינוי זה מוריד את עלויות התפעול בצורה משמעותית.
יתרונה של שיטת מיקור החוץ הוא בכך, שמשאבי החברה יכולים להיות מושקעים בפעילויות החשובות ביותר לחברה, על ידי הימנעות מהשקעה מסיבית באמצעי ייצור הנועדים לתפעול. יתרונן של חברות מיקור החוץ בהיקף פעילותן הנרחב ובהתמחותן בסוג השירות הניתן, מאפשר להן לספק שירותי תפעול בעלויות נמוכות יותר ובאיכות גבוהה יותר.
לאור יתרונותיה של שיטת מיקור החוץ, מומלץ על כל בעל עסק ומנהל חברה לשקול כיצד שימוש במיקור חוץ יכול לסייע להתפתחות חברתו.
מידת הפופולריות של השימוש במיקור חוץ הולכת וגדלה ברחבי העולם
היום מתחולל מהפך רציני בתחום העסקי: חברות החלו להתמקד בעסקים ולמצוא פתרונות אאוטסורסינג לפעולות הנדרשות לקיומו של הארגון.
כל דבר שדורש מומחיות וניהול על אנשים ומשימות, כמו ניהול מחסנים ומשאבים, בנייה של מערך שירות לקוחות ומכירה, מחשוב בהיקף גדול, ניהול מלאי ,ניהול הרכבות ,ניהול לוגיסטיקה, נמסרים היום למיקור חוץ.
המומחים קובעים שאל לחברות לשאול האם להוציא פעולות למיקור חוץ, אלא איך. הפתרונות הניהוליים שמיצעה שיטת האאוטסורסינג הם שיקבעו אם ארגון יצליח בתחומו. היתרונות שלה הם האפשרות לשפר ביצועים ארגוניים המשולבת בהורדת העלויות ובייעול משופר.
קצת מספרים....
ברחבי העולם השיטה של מיקור חוץ היא פופולרית מאוד. התחום הזה גדל בשוויו מ-14 מיליארד דולר ב-1999 ל-62 מיליארד דולר ב-2006. הצפי הוא שהתחום עוד יגדל פי שתיים בשנים הקרובות. ישראל גם היא חווה גדילה בתחום: שוק מיקור החוץ ב-2006 היה כ-20% מסך כל כוח העבודה.
יותר מזה, התברר ש-55% מהחברות נעזרות במיקור חוץ לשיפור המיקוד של הארגון, 54% עושות זאת כדי להוריד עלויות תפעול ולשלוט בהוצאות, 38% כדי למקד משאבים בעסקי הליבה, 36% כדי להיעזר במקורות ידע מקצועיים, ו-18% כדי לשפר את זמני התגובה.
היום, רוב הארגונים במשק עושים מאמצי התייעלות במטרה לחסוך הוצאות עקב המשבר הכלכלי העולמי. גם מי שלא נפגע מהמשבר מרגיש שיש צורך לשנות חשיבה בנוגע לתפעול של ארגונים. המשבר יכול לשמש כהזדמנות לשינוי, ועל ידי מיקור חוץ לא רק ייחסכו לחברה כספים אלא גם השירות שהיא נותנת ישודרג וכן מידת המקצועיות שלה.
מעבר לחסכון כספי, היכולת להתמקד בעסקי הליבה של הארגון, לשפר את רמת המקצועיות ולקצר זמני תגובה היא מדד מרכזי להצלחה בשוקים תחרותיים.

אודות הכותב: כתב יובל בראון - סמנכ"ל פיתוח עסקי - גרינטק שרותי אאוטסורסינג
http://www.l-m.co.il
כדי להגיב למאמר זה עלייך להתחבר למערכת: אני מחפש/ת עבודה | אני מעסיק/ה
אין תגובות למאמר זה.