פיטורים- התמודדות מול העובדים הנשארים
מאת ליאת | צפיות: 2,001 | תגובות: 1
טיפים על איך מיתמודדים עם העובדים אחרי שפוטרו אנשים בעבודה
במהלך הפעילות של כל חברה קיימים אילוצים שונים, אחד מהם הוא אילוץ כספי המחייב את החברה לחפש אחר דרכים לחסוך בתקציב. כל חברה בוחנת מדי זמן מה את ההוצאות שלה ומחפשת אחר דרך לצמצם עלויות. כל סקירה מובילה למסקנות והצורך בקבלת החלטות ובחירות בין הפתרונות האפשריים, כשאחת הבחירות הקשות יותר הינה פיטורים.
לרוב נוטים לחשוב שהנפגע העיקרי בתהליך הפיטורים הינו המפוטר, כשבעצם ישנם רבים אחרים שנוטלים על עצמם עול כבד לא פחות. המנהל או המנהלים בארגון שצריכים להגיע להחלטה ולאחר מכן להחליט ממי מהעובדים עליהם להיפרד עומדים בפני החלטות לא קלות כלל וכלל. ואז מגיע פן נוסף של התהליך עימו עליהם להתמודד והוא שאר העובדים שנשארים בחברה.
על ההנהלה לשים לב כיצד הפיטורים משפיעים על העובדים הנשארים, כיוון שמגוון התגובות האפשריות הינו רחב. ניתן לצפות לקשת רחבה של רגשות החל מצער ותסכול ועד להרגשת רווחה. יתכן והעובדים אף יביעו כעס על הפיטורים של חבריהם לעבודה ועל הדרך בה הם פוטרו. חלק מהעובדים עלולים להרגיש בנטל של התמודדות עם מצב חדש בו הם צריכים להיפרד מחבריהם לעבודה וליצור שותפויות חדשות בעוד שאחרים ירגישו חוסר ביטחון וחוסר יציבות אם בנוגע לחברה שכנראה נמצאת במצב פיננסי קשה, או בנוגע למצב שלהם עצמם, כיוון שיפחדו שיפוטרו בקרוב.
התגובה הראשונית של רוב המנהלים תהיה להשקיט את התגובות הללו בכדי להימנע מהתפשטות הרגשות השליליים, אך חשוב להבין כי צריך לתת מקום לביטוי הרגשות של העובדים במצב זה. לעובדים יש אינטרס להרגיש בטוחים במקום העבודה שלהם, להרגיש שהם יכולים לסמוך עליו. לארגון קיימת המוטיבציה שהעובדים שלו יעבדו במלוא המרץ ויהיו מרוצים במקום העבודה שלהם בכדי שלא יעזבו. כשאנו לוקחים את שני האינטרסים הללו בחשבון ניתן לראות כיצד פתיחות ונתינת לגיטימציה לרגשות בנושא יכולה לתרום הרבה גם לעובדים וגם למעסיקים, על ידי חידוש האמון ההדדי. אז מה אתם יכולים לעשות בתור מנהלים? פשוט מאוד, תנו לעובדים שלכם להבין שאתם יודעים כיצד הם מרגישים, ושאין רגשות אלה מובנים ולגיטימיים.
דרך יעילה לתחילת טיפול מיידי הינה מפגש קבוצתי בו תיידעו את העובדים על הפיטורים ותעודדו אותם להתבטא בנושא. מומלץ לעודד את תחושת ה"ביחד" בפגישה זו, ולתת לעובדים את ההרגשה שאתם כולם ביחד ומרגישים דברים דומים. דרך פעולה זו תתרום לגיבוש העובדים ותאפשר להם לתמוך אחד בשני בהתמודדות הלא קלה.
בכדי לתת הרגשה של שליטה ובטחון לעובדים מומלץ להציג בברור את היעדים החדשים של החברה יחד עם השיפורים במבנה הארגוני. בדרך זה תוכלו להראות כי אתם מתקדמים קדימה ולתת תקווה לעובדים החוששים. הצגת יעדים ומבנה ברור גם תתרום רבות למורל ותיתן אפשרות להציג שאלות שיעזרו להבהיר את השינויים החלים בחברה. חשוב לשים דגש חיובי על כל מה שנעשה בחברה, על פעילות העובדים, על האמון הרב שיש להנהלה ביכולות שלהם ובכלל לתת הרגשה חיובית.
לאחר ביצוע המפגש, אתם עלולים עדיין לשים לב לתחושות שליליות בקרב העובדים. חשוב להבין שהמפגש, למרות תרומתו הרבה לתהליך, הינו רק ההתחלה ועליכם להמשיך ולשמור יד על הדופק. מומלץ לבצע פגישות אישיות עם העובדים בכדי להבין בצורה טובה יותר את הצרכים של האנשים השונים וגם להעביר מסרים לכלל הקבוצה. ניתן גם להיעזר בעובדים בעלי השפעה חברתית גדולה יותר מהשאר בכדי לנסות ולשנות את הגישה ולעודד את העובדים.

אודות הכותב: צוות ג’ובאינפו
http://www.jobinfo.co.il
תוויות:
כדי להגיב למאמר זה עלייך להתחבר למערכת: אני מחפש/ת עבודה | אני מעסיק/ה
1. יש פה נושא אחד שלא צויין.מעסיק ועובד לרוב למשתפים אחד את השני ברגשות ובחששות. 1-כי הרבה אנשים חושבי שזה לא נושא שמדברים עליו בעבודה. 2-מעסיקים לא יודעים לרוב מה לעשות עם מידע כזה.חוץ מהתגובות הרגילות -האה,מהמ מה בפועל יעשה גם עובד וגם מעסיק ?-יעברו לסדר היום בלי לתת היתייחסות
חסוי | ב- 16/12/2015 01:21:10