איך תמנע שחיקה של כוחותיך במהלך תקופת אבטלה
מאת ציפי | צפיות: 3,010 | תגובות: 1
תקופת אבטלה טומנת בחובה סכנה, ככל שהיא נמשכת היא מקטינה את הסיכויים שלנו לחזור למעגל העבודה. כל יום של אי תעסוקה מחליש את כוחות הנפש והגוף הדרושים כדי להתמודד עם האתגר של מציאת עבודה והשתלבות בארגון חדש. ניתן לומר שככל שתקופת האבטלה נמשכת, מתרחש תהליך מעגלי: זמן חולף של אי תעסוקה – שחיקה של כוחות האני – ירידה בפעילות הדרושה לחזרה למעגל העבודה. תהליך מעגלי כזה הנמשך לאורך זמן, עלול לתפוס תאוצה ולהפוך לכדור שלג מסוכן. "זמן מובנה" (time structure) הוא מנגנון אפקטיבי להתמודדות עם סכנה זו.
איך תמנע שחיקה של כוחותיך במהלך תקופת אבטלה


תקופת אבטלה טומנת בחובה סכנה, ככל שהיא נמשכת היא מקטינה את הסיכויים שלנו לחזור למעגל העבודה. כל יום של אי תעסוקה מחליש את כוחות הנפש והגוף הדרושים כדי להתמודד עם האתגר של מציאת עבודה והשתלבות בארגון חדש.
ניתן לומר שככל שתקופת האבטלה נמשכת, מתרחש תהליך מעגלי: זמן חולף של אי תעסוקה – שחיקה של כוחות האני – ירידה בפעילות הדרושה לחזרה למעגל העבודה. תהליך מעגלי כזה הנמשך לאורך זמן, עלול לתפוס תאוצה ולהפוך לכדור שלג מסוכן. "זמן מובנה" (time structure) הוא מנגנון אפקטיבי להתמודדות עם סכנה זו.
במאמר זה אציג בהרחבה את המושג "זמן מובנה", אתאר מה קורה ל"זמן מובנה" בתקופת אבטלה, וכיצד ניתן להעזר בו במהלך תקופה זו.

א. מה הקשר בין "זמן מובנה", "ניהול זמן" ?

"זמן מובנה" (Time Structure) הוא הדרגה שבה אדם חווה את ניצול הזמן שלו כיעיל וכמשמעותי. מי שמרגיש שהזמן שלו מנוצל והוא מפיק ממנו משמעות וערך, נהנה מרמה גבוהה של זמן מובנה, ומי שמתוסכל כי הזמן "מתבזבז על שטויות" הוא בעל רמה נמוכה של זמן מובנה.
רבים נוטים בטעות להתייחס ל"זמן מובנה" כאל "ניהול זמן" אבל מדובר בשני מושגים שונים. בעוד ש"זמן מובנה" הוא מושג פסיכולוגי המבטא תחושות ותפיסות, "ניהול זמן" הוא שם לאוסף שיטות ומיומנויות לתכנון ובקרה על משך הזמן המוקדש לפעילויות שונות, במטרה לשפר את היעילות והפריון. כפי שנראה בהמשך, ב"זמן מובנה" קיים מרכיב של "ניהול זמן".


ב. מה כלול במושג "זמן המובנה"?

בונד ופיטר ( 1988) הגדירו חמישה מימדים מהם מרכב מושג זה (1):

1. תחושת מטרה: ההרגשה שיש ייעוד בחיים אותו חייבים להגשים. ככל שתחושת המטרה חזקה יותר, כך הזמן מנוצל לפעילות הנתפסת כתכליתית וחשובה יותר, והחוויה היא של הישג וסיפוק.

2. שגרה מובנת: התנהלות בתוך שגרה קבועה, רוטינה המרכבת מביצוע מטלות החוזרות על עצמן ( כגון: השכמה בשעה קבועה, פעילות ספורטיבית, התעדכנות מקצועית...). היכולת להתנהל ביום-יום בצורה מאורגנת יוצרת תחושת שליטה על החיים ומסוגלות.

3. אוריינטציה להווה: התמקדות בחיים הנוכחיים, בעשייה ובחוויות היום-יום, ולא בזכרונות העבר או במה שצופן העתיד. ככל שהאוריינטציה להווה חלשה יותר, כך גדלה ההתעסקות בהזדמנויות שהוחמצו בעבר או בחלומות ודאגות לגבי העתיד. במצב כזה בד"כ מתעוררות תחושות שליליות כמו תסכול, חשש וכעס המחלישות את כוחות האני.

4. ארגון אפקטיבי: ארגון הזמן וניצולו בצורה מיטבית. כשהזמן מאורגן בצורה אפקטיבית אפשר להספיק יותר, לבצע מטלות או משימות רבות יותר במהלך היום או השבוע, ולהרגיש פעיל ופרודוקטיבי.

5. התמדה/נחישות: היכולת לממש מטרות ולבצע פעולות להשגתן לאורך זמן, ועל אף הקשיים הנערמים בדרך. נחישות מובילה להישגים ולאופטימיות ביחס ליכולת להתמודד עם הקשיים בהווה ובעתיד.

מחקר של גרין ולוטן מ- 2013 אימת את הטענה שכל אחד ממרכיבי הזמן המובנה הנ"ל משפיעים על כוחות האני בכלל ובתקופת אבטלה בפרט (2).

ג. מה משפיע על רמת הזמן המובנה שלנו?

הרמה של הזמן המובנה אינה אחידה וקבועה, היא משתנה מאדם לאדם, ומושפעת מהתפקיד שממלא האדם ומהתקופה בחייו.

1. תכונות כמו אסרטיביות, פרו-אקטיביות וחברותיות, מעלות את רמת הזמן המובנה לעומת תכונות כמו ספקנות, חשש ופסימיות.

2. מרכזיות התפקיד בחיים והמטלות שיש לבצע מתוקף התפקיד, ישפיעו על רמת הזמן המובנה. לדוגמא, בעל משפחה, או מי שסועד יום יום הורה חולה, יהיו בעלי רמה גבוהה של זמן מובנה.

3. התקופה בחיים. בתקופת השרות הצבאי או הלימודים רמת הזמן המובנה תהייה גבוהה יותר לעומת תקופת החיים שלאחר הפרישה.

ד. איך אבטלה משפיעה על רמת הזמן המובנה?

יציאה מעולם העבודה כרוכה באובדן תועלות פיננסיות ופסיכולוגיות הפוגעות בדימוי העצמי, בחוויית ההתפתחות האישית, במשמעות ובשליטה על החיים. אחד ההסברים לתחושת האובדן שחש המובטל נובעת מההרגשה שרמת הזמן המובנה שלו ירדה. אבטלה מחוללת שינוי דרמטי בהיקף הפעילות היומיומית, חלק ניכר מהזמן שהיה מוקדש לעבודה התרוקן, ונשארה שיגרה מתמשכת שהעשייה בה מועטה יותר, פחות חשובה ופחות מספקת. לכן, שיפור רמת הזמן המובנה בצורה מודעת ומכוונת, "מלאכותית" כביכול, יחזק את תחושת המשמעות והערכה העצמית, השליטה על החיים והאופטימיות, להם זקוק המובטל בתקופה זו.

ה. איך תוכל לשפר את רמת הזמן המובנה בתקופת אבטלה?

בראש ובראשונה חשוב שתהייה מודע להשפעה שיש לרמת הזמן המובנה שלך על הכוחות הפיזיים והנפשיים שלך, וככל שתעלה את רמת הזמן המובנה כך תוכל להתמודד ביתר קלות עם הקשיים הכרוכים בתקופת אבטלה, וביכולת למצוא עבודה.

ועכשו, בחן את רמת הזמן המובנה שלך על פי חמשת המימדים שהוצגו בסעיף ב' לעיל, אתר את המימדים החלשים אצלך ונסה לשפר אותם.

1. תחושת מטרה: חיפוש עבודה היא ללא ספק המטרה המרכזית שלךבתקופה זו, ולאורה אתה מתכנן את סדר היום. יחד עם זאת, במהלך היום ישנן שעות פנויות אותן תוכל להקדיש לקידום מטרות נוספות. הגדר לעצמך מטרה או מטרות משמעותיות, רשום את הפעילות הנדרשות למימושן ותכנן את זמנך בהתאם. לדוגמא: אם המטרה היא "להיות מקצועי ומעודכן בתחום העיסוק שלי" הפעילות הנדרשת: "קריאת חומר מקצועי באינטרנט, שעתיים כל יום, בין השעות ....." וביומן תקצה שעתיים מדי יום לביצוע פעילות זו.

2. שגרה מובנת: תכנן את היום יום. דאג לקום בשעה קבועה, לבצע מטלות נחוצות בצד פעילויות מהנות בבית ומחוץ לבית. כדאי לתכנן שגרה המרכבת מפעילויות מגוונות שיתרמו לשיפור מצב בריאותך וההרגשה הכללית: פעילות ספורטיבית, למידה, פעילות יצירתית, מפגשים עם חברים ועוד.

3. אוריינטציה להווה: למרות הנטייה הטבעית להתרפק על העבר, או לחשוש מהעתיד, עשה מאמץ מודע להתרכז בהווה. התבונן על חייך היום יומיים בתקופת האבטלה, והערך גם בתקופה זו את המצבים והפעילויות מהם אתה מפיק סיפוק והנאה. תרגל את עצמך לשים לב גם לפרטים הקטנים המנעימים את חייך.

4. ארגון אפקטיבי: זמן הוא משאב יקר, גם בתקופה זו של חייך כשנדמה לך שיש לך שפע של זמן, זכור שכמותו מוגבלת וחשוב לנצל אותו בצורה מושכלת. אם אתה מתקשה להיות יעיל ואפקטיבי תוכל לרכוש מיומנויות של "ניהול זמן" בלימוד עצמי או במסגרת קורס.

5. התמדה/נחישות: בצע את כל הפעולות המומלצות בארבעת הסעיפים שלעיל לאורך זמן ולא כמאמץ חד פעמי. אל תוותר לעצמך גם כשנראה שהמאמץ קשה מדי או לא "משתלם". אם תתמיד תגיע לתוצאות ובעיקר תרגיש סיפוק ועוצמה.


העלאה מכוונת ומתוכננת של רמת הזמן המובנה שלך בעזרת ההמלצות הנ"ל, תשמר את כוחותיך מפני שחיקה, תקצר תקופת האבטלה, וגם תהווה עבורך הזדמנות בלתי חוזרת לרכוש "כלים לחיים" שיבטיחו לך איכות חיים בהווה ובעתיד.



(1) Bond M.J.& Feather N.T.(1988) Some corrlelates of structure and purpose in the use of time, Journal of personality and social psychology,55, 321-329

(2) Green Van Hoye & Hanne Looten (2013) Coping with Unemployment: personality,role and time structure,Ghent university, Belgium
אודות הכותב: ציפי לבקוביץ
http://www.zipilevkovitch.co.il
לא אהבתי (0)
כדי להגיב למאמר זה עלייך להתחבר למערכת: אני מחפש/ת עבודה | אני מעסיק/ה
1. אחד הגורמים הבעיתים שליחת קורות חיים מרובה למעסיקים כדיי למצוא את העבודה שמתאימה לך והשכר שיורד פלאים בישראל השכר נשחק ברמה שפוגעת במירקם המשפחתי תוכניות לילדים אין ספק כתבה מענינת ומאוד חשובה לאנשים מובטלים תודה ארז
ארז | ב- 22/04/2014 07:06:09