כוחו של הידע
מאת עינת | צפיות: 1,053 | תגובות: 1
בעולם התעסוקה בוחנים האדם על פי מספר מדדים קבוע- ידיעותיו, כישרונותיו, ניסיונו, יכולותיו הכלליות ,אחד המדדים בו המאמר עוסק הינו "הידע" :ידע הוא כוח ,ההגדרה המילונית- מילון ספיר: "ידע הינו מצבור נתונים הקיים בנושא מסויים" אילו סוגים של ידע יש בידי אדם? הכיצד ידע אדם לזהות את מכלול הידע שלו? המיפוי, ההקשבה וההכרה בידע שהאדם אוחז למינהו יכולה להעצים כל אדם ולפתוח לו ערוצי התפתחות אישיים ורחבים. המאמר נותן מושגי זיהוי לידע ולכוחו, על מנת שאדם מין השורה ידע לאבחן בעצמו את נתוניו

" כוחושל הידע " / שמוליק רביד ועינת דנינו
" בעולם של טרום המצאתהמכונית נשמעו ברחובות פריז שעטות פרסות סוסים, שכן הללו היוו את כלי התחבורההנפוץ באותם הזמנים, באותה העת היה מקצוע מתקיני הפרסות, מקצוע נפוץ ונדרש, עםהמצאת המכוניות שרותיהם הלכו ופחתו שכן לא היה צורך בפרסות סוסים למטרה זו.
מה על מתקיני פרסות הסוסיםלעשות? הכיצד ימצאו עצמם שוב בעולם התעסוקה?
למתקיני הפרסות היה ידעמקצועי רחב בתחום, הם הצטרכו להסב את הידע שרכשו במקצועם הקודם לתחומיםאחרים כגון עבודות נפחות, עבודות ברזל ,עבודות מתכת למיניהן ".
מהו ידע ? ההגדרה המילונית- מילון ספיר: "ידע הינו מצבורנתונים הקיים בנושא מסויים"
רבים בימינו מגדירים את הידע כמכלול הידיעות , העובדות והמסקנותשנצברו בידי פרט או חברה.
אילו סוגים של ידע יש בידי אדם? הכיצד ידע אדם לזהות את מכלולהידע שלו?
ניתן להבחין בכמה סוגים של ידע,
ידע פורמלי – שמשמעו למידה רישמית ומכוונת השכלה ו/או תחוםדעת- למידה בבתי ספר, אוניברסיטה, מכללה, לימודי תעודה או מקצוע ,למידה מכוונת מטרה.
אנו תופסים את הידע הפורמלי במושגים של בוגר אוניברסיטה,המוסמך,הדוקטור, הרב, המומחה עם התעודות- אלו מסלולי הכשרה והסמכהפורמליים.
מנגד ישנו את הידע לא פורמלי- שנרכש בדרך כלל באופןאישי, למידה מקריאה, עיון, עניין, הרחבת אופקים אישית ידע מהתנסות עצמית/ למידה עצמית מתוך תחביב, או אילוץ, או ידע הנרכש מגורמיםבלתי פורמליים, למשל רכישת ידע עצמאית באמצעות האינטרנט , הספרים, העיתונות ,התקשורת וכו'.
ידע לא פורמלי יכול להתבטא גם ע"י העברה בעל פה מדור לדורכגון שסבתא מעבירה מתכון לתבשיל לבתה וזו לנכדתה וזו לדורות הבאים , העברת ידעבמעגל משפחה, חברים , קהילות וכו'.

ידע מניסיון תעסוקתי ישיר או עקיף- כעובד בתחום מסויים, האדם לומד איך וכיצד לעשות ולבצע דברים אלוואחרים- מזכירה לומדת ניהול זמן, שליטה על מיומנות מחשב, יצירת קשרים, תיעדוף פעולותוכו', קופאית- ניהול כספי, יחסי אנוש, סבלנות ודיוק וכו'.
ידע ישיר ירכש על ידי מיומנויות בתוך עולם העבודה בתפקידיםספציפיים.
כמו כן ידע עקיף ירכש בצורה לא תעסוקתית, למשל גבר שעושה בביתו עבודותחשמל, תיקונים קלים, אינסטלציה- הינו בעל ידע נוסף מעבר לעיסוקו הפורמלי. אשההתופרת להנאתה הינה בעלת ידע בבדים בתפירה ובעיצוב כלשהו.
בתוך עבודה רוכשים גם ידע עקיף כגון- שירותיות, יחסי אנוש,אחריות וכו'.
ידע ממסגרות לפיתוח אישי או טיפול נפשי- סדנאות או שיחות בהעצמהאישית, טיפול פסיכולוגי או ייעוצי כלשהו – כל אלו נותנים ידע נרחב על עצמנו.
סדרת שיחות בנושא זוגיות נותנת ידע רחב בנושא זוגיות בין בני זוג אבל אם נעמיק בזה נגלה שהידע הזה נכון לכלמערכת יחסים בינאישית בעולם- בעל ואשה, חברים, ילדים, מעסיק ומועסק ולקוחות.
ידע מ"אוניברסיטת החיים", - ניסיון חיים הינו מקורהידע הרחב ביותר שלנו. אנשים רבים מחזיקים בידע רב אך החברה מעבירה להם מסר שמהשהם יודעים אינו בגדר ידע .
לדוגמה – אם גדלנו במשפחה ברוכת ילדים יש לנו ידע על התנהלות בשותפות,חלוקת עבודה, עבודה בסביבה לחוצה ורועשת.
דוגמה נוספת : אשה כבת 40 נשואה ואם ל-8 ילדים, ללא תעודת מקצועמוגדרת, "עבדה" כעקרת בית במשרה מלאה במשך 20 השנים בהם היתה נשואה ובהםגידלה הילדים וטיפחה את משק הבית.
בין יתר מטלותיה יש גם ניהול סדר היום, אירגון הבית והארוחות, ניקיון,עריכת קניות ניהול המלאי, ניהול חשבונות הבנק, ביצוע תשלומים,-ניהול המערך הכספי במשקבית, רכישות, ביצוע איזון תקציבי, דאגה לחסכונות .
דוגמה נוספת: בחור ישיבה שהשקיע מספר שנים מחייו בלמידה במסגרתישיבתית , כחלק מהידע התורני אותו הוא נושא יש הידע להעמיק בסוגיות, המחשבההאנליטית, יכולת הלמדנות והשקדנות, ידיעה כיצד "לתקוף" סוגיות ולהפוך בהןעד ישוב הקונפילקטים.
ידע כזה- אינו ברור מאליו, כמה מאיתנו עושים זאת? והאם יש לכולנואת היכולות לסוג כזה של עשיה?- זה ידע שנרכש מניסיון חיים .
ישנה התעלמות ולעיתים ביטול של הידע הזה-זהו ידע עשיר שנצברע"י הפרט מעצם הווייתו ,שכן זהו ידע הנובע מניסיון חיים אישי.
ידע כזה מתבטא גם באירועיםחווייתיים אלו או אחרים שחווינו בחיים- למשל עלייה לארץ או שליחות בחו"ל אומעבר דירה מחבל ארץ אחד לאחר - שמעניקים לאדם ידיעה בהתנהלות במקומות חדשים עם שפותחדשות ובין זרים–אירוע מעין זה נותן ידע וכלים חזקים ביותר שלא היו נרכשים בשום מסגרתאחרת.

ולאחר הכרה בידע שלנו - בעצם מהו כוחו של הידע?
העולם מתקדם בעזרת הידע הנצבר והיכולת שלנו להפיק ממנו משמעות.
גם ברמה האישית, ידע המצוי בידי האדם יכול לסייע לו במציאת משרהאו עבודה או תחום תעסוקה ההולמת את כישוריו, את הידע שלו וכמובן את הכישרון הטבעישלו.
ידע הוא כוח ונראה שאישאינו מערער על הטענה הזו , זוהי אמירה שנשמעת בדרך כלל על מנת לעודד אדם ללמוד ,להתפתח, לצבור ידע וניסיון בחייו האישיים, אנשים אינם מודעים מספיק לידע שברשותםונוטים לראות במיומנויות מסויימות שרכשו כאילו אינם בבחינת ידע רלוונטי לעולםהתעסוקה.
המיפוי,ההקשבה וההכרה בידע שהאדם אוחז למינהו יכולה להעצים כלאדם ולפתוח לו ערוצי התפתחות אישיים ורחבים.

כדי להגיב למאמר זה עלייך להתחבר למערכת: אני מחפש/ת עבודה | אני מעסיק/ה
1. במדינה שלנו מתאימים את. התפקיד לאדם. אלא הפוך .לא בודקים ניתונים. לכל תפקיד יש את האדם שמתאים לו דוקא, רק צריך לפני כן, לבדוק נתונים או יותר נכון להגדיר מה הגדרת התפקיד ,מה אתה מצפה .ואלו נתונים. צריך להיות למקצוע המבוקש ועם האדם שעומד מולך. המקצוע או הדרישת התפקיד יושב אליו.ויש אמצעי בדיקה, לא חסר.
אילנית | ב- 01/10/2016 10:23:32