המסלול ה"טבעי" – תיכון, צבא, אוניברסיטה, עבודה ... ?
מאת שרית ידיאל | צפיות: 2,130 | תגובות: 0
יש את ברי המזל שיודעים מגיל קטן מה הם רוצים להיות כשהם יהיו גדולים- חלקנו מגלים את זה רק תוך כדי הליכה. וחלקנו בכלל לא עוצרים לשאול ופשוט מוצאים את עצמם לא מסופקים בלי לדעת למה. אימון לקריירה עוזר להבין בדיוק את השאלה הזו – "מה אני רוצה להיות כשאני אהיה גדול". ועוזר להגיע לתוצאות במציאות בעזרת תוכנית עבודה מסודרת.

המסלול ה"טבעי" – תיכון, צבא, אוניברסיטה,עבודה ... ?

כשהשתחררתי מהצבא הבנתי שאני רוצה לעבוד עם אנשיםושקלתי ללמוד עבודה סוציאלית- התייעצתי עם מבוגרים ממני ובעלי ניסיון. השאלההעקרית שעלתה שוב ושוב הייתה "מה תעשי עם זה? את יודעת כמה עובדת סוציאליתמרוויחה?" והקביעה החד משמעית הייתה "זה לא פרקטי".

הלכתי ללמוד ניהול.

סיימתי את לימודי באוניברסיטה והתחלתי לעבוד ולהתקדםבתחום מכירות וניהול מכירות. עשיתי עבודה טובה והצלחתי בה ונראה היה שאני"מפתחת קריירה". אחת הסיבות שאני טובה בניהול ומכירות היא שאני טובה עםאנשים.

10 שנים התפתחתי בתחום הניהול – אבל משהו היה חסר,בפנים קינן משהו אחר – זה לא מה שאני צריכה לעשות בחיים!

היום, אחרי תהליך אימון שעברתי – אני מאמנת לקריירה,מנחת קבוצות ולקראת לימודים לתואר ראשון בעבודה סוציאלית.

חברה שלי שסיימה תיכון עם ציונים מאוד טובים והשיגהציון פסיכומטרי מרשים- כזה שאפשר לה להכנס ללימודי משפטים בירושלים. זה היה הדברה"נכון" לעשות.
כשהיא סיימה את הלימודים והייתה לפני ההתמחות – היאהבינה שזה לא בשבילה ונרשמה ללימודי אומנות בבית ברל. היום היא צלמת מוכשרת.

יש את ברי המזל שיודעים מגיל קטן מה הם רוצים להיותכשהם יהיו גדולים- חלקנו מגלים את זה רק תוך כדי הליכה. וחלקנו בכלל לא עוצריםלשאול ופשוט מוצאים את עצמם לא מסופקים בלי לדעת למה.

אימון לקריירה עוזר להבין בדיוק את השאלה הזו –"מה אני רוצה להיות כשאני אהיה גדול". ועוזר להגיע לתוצאות במציאותבעזרת תוכנית עבודה מסודרת.

במקום ללמוד 3 שנים (במקרה הטוב) ולהגיע לתואר ורק אזלהבין שזה בכלל לא קשור למה שבאמת רוצים לעשות, במקום לעבוד שנים בעבודה לא מספקתרק בגלל שזה פרקטי – אפשר לתכנן אחרת.
אחד הדברים שהאימון מלמד הוא שלבחור ב"הגשמהעצמית" לא צריך לבוא על חשבון "הצלחה כלכלית", הדברים בהחלט יכוליםללכת יד ביד- הכל שאלה איך מתכננים.

תהליך האימון הינו אישי ומובנה משלושה שלבים:
1. איפה אני היום -המצב המצוי
2. איפה אני רוצה להיות- המצב הרצוי
3. איך אני מגיע לשם- בניה של תוכנית פעולה אישית

בשלב הראשון עושים סדר "בבלגן" – שלב זה הוא הארוך בתהליך האימון - מברריםמהם עקרונות הפעולה שמצד אחד עוזרים לי להצליח ומאידך מהם הדברים שאני עושה אשרחוסמים אותי. בודקים מהם המשאבים שעומדים לרשותי ויכולים לעזור לי בעתיד. והכיחשוב, מבררים מהם הצרכים שלי – זיהוי הצרכים האינדיווידואליים האמיתיים הוא חשובמאוד. רק כאשר נממש את צרכינו האותנטיים נוכל להיות באמת מסופקים ומאושרים. הריאדם בעל צרכים של "בטחוןושייכות" סביר שיהיו לו שאיפות שונות מאלה של אדם עם צרכים של"הנאה וריגושים".

בשלב השני מגדרים ובונים "חזון" - באימון חזון הוא מצב שיא ההצלחה אליו שואףאדם להגיע בטווח הארוך. (לא 'סבבה' לא 'בסדר' –שיא!) המשקל הוא בהגדרתמטרות,חשיבה ועשייה לטווח הארוך.

אם נסתכל על החיים כנהר - שאנחנו עכשיו על הגדה האחתשלו ובעוד , לדוגמא, 10 שנים אנחנו אמורים לצאת בגדה השניה שלו – יש לנו אתהאפשרות לקפוץ למים ולתת להם לקחת אתנו לאן שיצא- ואז בעוד 10 שנים לצאת והסתכל אםהגענו למקום טוב או לא. יש סיכוי שיהיה טוב ויש סיכוי שלא, אנחנו לא יודעם זאתהיום - אנחנו מתנהלים ונותנים לחיים לסחוף אותנו.
החזון הוא החבל – חבל שמתוח בין גדה אחת לשנייה–כשאנחנו נכנסים למים אנחנו מחזיקים בחבל הזה – וכך, גם אם החיים יזמנו לנו סערותוקשיים, יש לנו מטרה וכיוון שאליו אנחנו שואפים, וגם אם התרחקנו באיזה שהוא שלבמהחבל, עדיין נגיע בגדה השניה לא רחוק ממה שתכננו.

כאשר יש לנו תמונה חיובית שלנו בעתיד ואנחנו רואים לאןאנחנו רוצים להגיע – זה עוזר להבין מה אני עושה היום- והכי חשוב: לשם מהאני עושה את זה.

בשלב השלישי בונים תוכנית פעולה אישית- תוכנית הפעולה לא נבנית על כל החזון ולא עלכל התקופה. המטרות העתידיות"מתורגמות" לתוצאות מכוונות קונקרטיות בטווחי זמן קצריםיותר עד לטווח המיידי. באימוןלומדים לחשוב ולפעול "תוצאתית" – לפעול בגלל מטרה שאני רוצה להשיג ולאבגלל משהו שקרה בעבר. תכנון הפעילות נגזר מהסוף להתחלה או אם תרצומהמטרה אל הפעולה/מהעתיד אל העבר,ולא כפי שאנו מורגלים- לתכנן ולהחליט בד"כ על בסיס ניסיוןהעבר. אישית – תוכנית הפעולהמותאמת לעקרונות הפעולה ולחסמים האישים של כל אחד ובהתאם למשאבים שעומדים לרשותו.

אז במקום להרשם ללמודים "על אוטומט" אולהתחיל עבודה ולתת לה לנהל אותנו – אפשר ב 10 עד 12 מפגשים לעצור, לתכנן ולפעולבהתאם לרצונות האישיים. מחקרים מראים כי ההבדל המהותי ביותר בין מי שמצליח ומסופקבחייו לבין אלהשאינם, טמון בהצבת מטרות. בואו להציב מטרות.

אודות הכותב: שרית ידיאל - מאמנת אישית לקריירה ולפרישה וכן אימון כלכלי לסגירת המינוס. בעלת תואר ראשון בניהול, מנהלת "המרכז לאיינגאר יוגה- נווה צדק".
http://cafe.themarker.com/blog/384434/
לא אהבתי (0)
כדי להגיב למאמר זה עלייך להתחבר למערכת: אני מחפש/ת עבודה | אני מעסיק/ה
אין תגובות למאמר זה.